Sorg i Norge idag

Igår den 22 juli 2011 klockan tjugo över tre på eftermiddagen inleddes början på ett helvete, på en skärseld för hela norska befolkningen. Anders Behring Breivik verkar i nuläget vara den ensamma ansvariga för attentatet på regeringskvarteret och de många dödsskjutningarna på Utöya där AUF hade sitt årliga sommarläger för ungdommar.

En högerextremist säger de som vet - jag blir föga förvånad. Dessa sjuka individer får ju härja fritt och då vi lever i vår vackra demokrati, måste vi låta avskummen får ha sina åsikter och bedriva verksamheter och sprida sin propaganda. Faktum kvarstår, mänskliga rättigheter och alla människors lika värde måste vara grundpelaren i vårt liv.

Minst 90 döda, 90 barn till någon sörjande förälder, 90 syskon till någon, 90 vänner till någon, 90 medmänniskor som bragts om livet...

Ingenting kommer bli som vanligt i Norge igen, och det ska det inte heller, något sånt här måste stärka folket, få dem att kämpa ännu mer för demokratin, för rätten att få leva sitt liv fri utan fruktan.

Alla dessa ungdommar på Utöya som sprang i panik för sina liv, som gömde sig under sten och träd, som slängde sig ut i havet för att försöka undkomma att bli skjutna, fler kom inte långt. Så många ungdommar som låg på marken och blev brutalt mördade av Anders Behring Breivik, han hade makten över deras liv. En makt som inte var hans att ha men han tog den ändå! Jag förbannar Anders och alla andra människor som anser sig ha rätten att ta andras liv baserat på sjuka värderingar och äckligt rättfärdigande!!!

Min sorg är stor denna dag, mitt hjärta är tungt och all min kärlek och mina tankar går till alla offer, deras anhörgia och hela Norges nation!

Kommentarer
Postat av: Marie

Bra ord Vania och nästan alla



Bra ord Vania! Det är för jäkligt o hemskt det som hänt. Må han brinna i helvetet för evigt.



2011-07-23 @ 12:38:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0