Dikt från Sonia

Dessa saker gör mig glad:

En väns uppriktiga omtanke.
En katts lek med sin svans.
Förälskades glädjestrålande ansikten,
att svänga om i dans.

Solen som glittrar så vackert i snön.
Ljudet av barns härliga skratt.
Att se solen gå ned bakom bergen
och sedan kunna njuta av ännu en mystisk natt.

Att vakna upp en varm sommardag
med fest, sång och bad.
Att älska och bli älskad tillbaks,
sådant gör mig glad.

Dessa saker gör mig vred:

En väns beräknande svek.
Att tvingas höra om djurplågeri.
Evighetslånga bråk inom familjen.
En oskyldigt dömd som inte släpps fri.

Att se naturen förstöras mer och mer.
Ljudet av ett barns hjärtskärande gråt.
Att veta att man för våldet aldrig kan gå säker.
En närastående som mot mig felat, men som vägrar att säga förlåt.

En rolig tillställning som spårar ut totalt.
Länder som är tvugna att strida för fred.
Att inte ha någon att älska,
sådant gör mig vred.

Kommentarer
Postat av: Lotta

Den här dikten gör mig väldigt glad!

kramar

2009-01-16 @ 10:56:15
URL: http://lottak.blogg.se/
Postat av: Katja

Mig med!

2009-01-16 @ 17:44:16
URL: http://www.finest.se/userBlog/?uid=27399

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0