Vad begär jag av mig själv egentligen

Inte på något vis vill jag verka eller vara duktig och överambitiös det har liksom aldrig riktigt varit min grej för att använda ett mer ungdomligt uttryck. Ändå blir jag så frustrerad och ledsen över att inte kunna skriva ett bra tal till Sonias minnesstund. Det är så mycket jag vill få fram utan att det ska låta för glorifierande eller för milt. Jag vill helt enkelt att det ska bli perfekt. Perfektion är något jag vill ha när det gäller det här och det är så svårt när jag vill få med både känslor kring min syster och hennes person samt vad hon ville här i livet och allt runt omkring. Är det för mycket begärt? Även om jag skulle lyckas få ihop något som jag känner mig nöjd med vad är det då som säger att jag kommer klara av att läsa upp det? Nej och fy så jävla jobbigt allt känns just nu. Jag vill bara skrika att NEJ du kan inte vara borta. Detta måste vara det mest sämsta jävla skämt jag varit med om.

Nej, det här duger inte så håll till godo med lite poesi från andra sidan.

Att känna hat och ånger
är bara slöseri med tid.
Om du aldrig går vidare,
hur ska din själ då kunna få frid?

Livet är alldeles för kort
för att låta det upptas av tråkigheter.
Du förstör bara för dig själv
om du tillåter dig att bli offer för sorgligheter.

Låt allt obehagligt bara gå dig förbi.
Le när du får ta emot glåpord.
Det finns viktigare saker att ta till sig.
Saker om glädje som har större betydelse på vår jord.

Varför gå och vara ledsen och på dåligt humör,
när det är så mycket roligare att vara glad och skratta?
Att människor hellre går och är arga och trångsynta

är nog något som jag aldrig kommer att fatta.

Sonia Ström

Kommentarer
Postat av: Anonym

love you, love you, love you, du kommer fixa det, och det enda som kan bli perfekt är sanning, rak, enkel okonstlad precis som hon var/är själv. Du är bäst!!! så många kramar/Lotta P

2008-09-18 @ 19:58:19
Postat av: Nippertippan

Sonias dikt är så fin! Hon var så duktig på att skriva dikter med innehåll. Det enda tipps för skrivandet av tal du ska hålla som jag kan ge: skriv, skriv och skriv. Det blir bättre varje gång samtidigt som du bearbetar tankarna kring det hela...

Det är normalt att det känns jobbigt för dig just nu. Som sagt tidigare, ingen förväntar sig någonting annat av dig. Du behöver inte vara duktig, effektiv etc just nu... Du är fin och bra som du är, men sorg är ju tråkigt. Det blir bättre sedan. Sedan! Unna dig just nu saker du mår bra av, om det är möjligt, skit i resten så långt det går.

Massor av kramar från mig :)

2008-09-18 @ 20:20:51
URL: http://hemtillnippertippan.blogspot.com
Postat av: Lotta K

jag förstår dig helt och fullt.

Självklart vill du att det ska bli det perfektaste tal du någonsin skrivit.

Att vara stark i det här läget är nog bland de svåraste som finns.

Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen, skrivandet är ett släktdrag med stor professionalism. Du kommer fixa det, alla vi är där och stöttar.



Kramar i massor

Lotta K

2008-09-18 @ 22:38:28
URL: http://lottak.blogg.se/
Postat av: V i c k t o r i a

men vania, det är ju ditt tal, ingen annans. du uttrycker ju allt redan så bra som bara du kan. och du gör det fantastiskt.



men kräv inte för mycket av dig själv, för då finns det en risk att du stupar på andra sidan begravningen.



var rädd om dig!



Kram, V

2008-09-18 @ 23:26:46
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: TT

Jag är så imponerad av att du tänker tala på begravningen!

Jag hade inte fixat att säga ett enda ord när min syster begravdes, men du verkar så stark och säker.

Fokusera på det du tycker är viktigt så gå det bra.

2008-09-19 @ 23:43:29
URL: http://tyratok.blogg.se/
Postat av: Mattias

Oroa dig inte Vania.



Av någon härlig och oförklarlig anledning har både du och Sonia begåvats med en fantastisk svada som jag aldrig skådat tidigare.



I ett sånt här läge är det inte orden i sig, utan innebörden i det som sägs som räknas. Ingen, allra minst Sonia kommer muttra över eventuella stakningar eller ett i underkant tilltaget tal.



Ett ord, en mening kan räcka. Det är ditt tal, och det är din syster, och ingen skall lägga några värderingar i vad eller hur det sägs.



Värmen och kärleken i det som sägs är det som Sonia och andra som lyssnar kommer ta till sig och minnas och ingen kan göra det bättre än du.



Kramar // Mattias

2008-09-21 @ 05:35:29
URL: http://glossa.blogg.se/
Postat av: LindaW

Vania!

Det kommer att bli fantastiskt vackert vad du än skriver för orden är dina och dom är tillägnade Sonia, det räcker!

Ses på fredag...

Kramar

2008-09-22 @ 08:34:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0