Idag har det varit en tung men lyckad dag

Som vanligt (i varje fall nu för tiden) har jag varit i vad jag kallar "Äckeltuna" då det är förknippat med timlånga ofta trista föreläsningar för min del. Idag måste jag dock säga att båda föreläsningarna för en gångs skull var rätt så givande även om tröttheten är en faktor och ögonen vill slå igen var eviga gång jag sitter och lyssnar på någon som pratar. Det har faktiskt inte att göra med att jag är ouppfostrad eller uttråkad, det är helt enkelt en automatisk tröttet som sätter in, den går helt enkelt inte att styra.

Ikväll har jag haft min storasyster på besök, ett besök och en diskussion som så många gånger förr inte resulterat i någon världsomvälvande. Hon fick berätta om sitt och jag om mitt och mina tankar vilket slutade med att hon kände sig anklagad och missförstådd av mig och alla. Jag försökte få henne att förstå hur jag ser och har sett på allt och jag hoppas att jag nådde fram. Vi hade någonstans behövt ett dygn att prata om allt men frågan är om det skulle leda till något gott i slutänden ändå? Hon säger att hon håller på att förändras, hon säger att det är på riktigt den här gången. För hennes och hennes barns skull hoppas jag att det är så, verkligen! Jag vet inte vad jag ska känna eller vad jag ska bry mig om det som sägs... Hon är min storasyster och givetvis önskar jag henne all lycka med sitt liv, sin kärlek och allt även om jag kanske inte kommer finnas så nära som jag hade gjort för fem år sedan. Kontentan av mötet är att vi står där vi alltid har stått men jag har fått bevis för att mitt blödiga hjärta ännu pumpar för syrran.

Efter att syster åkt hem började jag och lillan adventspyta här hemma. Alla som känner mig vet att detta görs poppande till Agneta (ABBA) och Lindas julskiva var eviga år. Den skivan är min och Sonias absoluta julfavorit som vi är uppvuxna med och numer älskar även min dotter den skivan. Givetvis tänkte jag på Sonia och fick den där ledsama men ändå glada känslan inom mig när jag tänkte på henne och hennes glädje inför advent och jul. Sonia avskydde all komers kring julen och den girighet den för med sig men hon älskade pysslet och den härliga känsla som den sprider in i hjärta och själ. Så i år pyntar jag för Sonia och tar med mig henne i hjärtat och tanken när jag smyckar mitt hem.

Jag älskar dig Sonia, tack så mycket för att du har funnits i mitt liv!

Kommentarer
Postat av: Vivi

Jag kunde inte hålla mig så jag pyntade redan förra helgen, oj så mysigt det blev.

Det har verkligen vart en slitsam höst, så jag tänker följa Sonias exempel och den här julen ska det bara handla om att ta det lugnt och ta till vara på tiden med nära och kära. Och! inte att glömma äta en herrans massa julgodis mums

2008-11-28 @ 11:49:59
Postat av: lena

Hejsan..ville bara säga hej till dej,följer din blogg..känner din mamma är jobbar kompisar sen långt tillbaka..skulle hälsa från henne,eftersom jag inte visste om jag skulle skriva eller ej men hon tyckte att jag skulle skriva några rader till dej,vi är ganska lika på många områden.Ha en trevlig 1a advent.

2008-11-29 @ 16:30:21
Postat av: Caroline

Ville mest skicka ett tack för att din fina systers hemsida ligger öppen för alla att läsa, och för att du tagit med oss på hennes sista farväl. Önskar att jag hade funnit hennes blogg tidigare så att jag hade kunnat uttrycka direkt till henne hur stark och vacker hon verkade vara som människa.

Jag är 34 år och dotter till 59 årig mamma som nyligen fått besked om obotlig cancer. Jag försöker förstå och känner en sorg som jag inte riktigat kan ta på. Försöker hitta en acceptans och då hjälper det mycket att läsa bloggar som Sonias. Önskar att ingen av oss skulle behöva gå igenom detta ni har gjort och gör och jag är mitt i och har framför mig. Försöker se det som en naturlig del av livet och vara tacksam för den tid man fått tillsammans och alla de minnen som för alltid kommer att bestå.

Hoppas att du och alla som saknar och sörjer Sonia har det så bra som möjligt och att ni får, om än en annorlunda jul, så en fridfull sådan.

Alla ni och inte minst Sonia finns i mina tankar. Trots att jag aldrig mött Sonia under hennes levnadstid så kommer jag aldrig aldrig att glömma henne nu när jag har fått följa hennes kamp. Tack!

/Caroline

2008-11-30 @ 17:09:44
Postat av: Skogstrollet

Så det är här du håller hus! Ser att det hänt mycket i livet sen sist. Kram!

Postat av: Nippertippan

Hejsan Vännen!

Snart är det klart med plugget för dig! Julen närmar sig. Nästan tre tuffa veckor sen blir det ledigt! Hoppas det går hem med jobbsökeriet nu. Håller tummarna. Vi kan ses när det blir ledigt. Jag kommer ha långa dagar nu, så mycket hinns det inte utöver, men kanske fika nån dag?

Kramizar:)

2008-11-30 @ 22:44:44
URL: http://hemtillnippertippan.blogspot.com
Postat av: Lotta

godmorgon sötnos!

det går inte en dag att jag tänker på Sonia, dig och din övriga familj.

Julen närmar sig med stormsteg och på onsdag är det tre månader sen Sonia lämnade oss.

När du är klar med skolan vill jag gärna att vi tittar på hennes dikter och ser vad vi kan göra.

Det är en konsert i Dingtuna kyrka på söndag för en kvinna som har drabbats av lungcancer. Ev åker jag dit!

Jag önskar dig all lycka med c-uppsatsen snart är du i hamn och då jävlar ska vi fira satan.

KRAMAR

2008-12-01 @ 08:34:28
URL: http://lottak.blogg.se/
Postat av: Nettan

Hej!

Jag fann din systers blogg i våras då jag var ute och sökte information om sarkom eftersom min bonusdotter också har drabbats av sarkom (2002,mjukdels bla.)Jag beundrade din systers inställning till livet och sin sjukdom. Jag fann samtidigt en annan blogg där en 20-årig tjej Madelen skrev om sin kamp mot cancern också hon drabbad av sarkom. Hon avled för ca två månader sen. Hennes mamma har en blogg som handlar om hennes vardag och sitt sätt att hantera tiden efter dotterns död. http://levaidag.blogg.se/. även madelens blogg finns det länkat till där, men hennes mamma har skrivit i den efter Madelens död. Men det jag ville berätta om var den insamling som görs till barncancer fonden i Madelens namn "den jävla idioten" som hon kallade sin cancer, eftersom sarkom oftast är relaterat till barncancer.

Jag önskar dig lycka till med din c-uppsats (ska snart skriva min B- uppsats). Jag beundrar dig för att du ändå trots allt orkat och kunnat fokusera och koncentrerat dig på ditt skolarbete. Jag vet hur fruktansvärt svårt det är att inte försvinna iväg i tankarna när man måste plugga in en massa litteratur.

Kram på dig och lycka till

2008-12-02 @ 10:40:27
Postat av: Nippertippan

Hej Vännen!

Jag har små julhälsningar (3 olika)till dig i min blogg eftersom jag tycker om att läsa din blogg:) Ha en härlig kväll!!! Kramizar:)

2008-12-02 @ 21:09:57
URL: http://hemtillnippertippan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0