Fyra dagar utan Sonia

Det i sig är inget unikt. Det var inte så att jag och Sonia träffades varje dag eller pratade i telefonen titt som tätt. Vår kontakts intensitet har gått i vågor precis som de flesta förhållanden antar jag. Skillnaden i detta nu är att det är fyra dagar och all framtid som är utan henne vilket känns mycket svårt att greppa. Redan har frågorna börjat rulla in från vänner, släkt och bekanta som frågar hur jag mår, att jag måste låta mig själv sörja och inte vara den starka som ska ta hand om allt. Jag är inte den starka, inte i detta nu. Jag skrev i bloggen dagen innan Sonia gick bort att musiken hjälper mig att få utlopp för mina känslor, det är en kanal för mig att öppna mitt flöde av exempelvis gråt eller ilska. I dessa dagar vill jag inte ens lyssna på musik, jag vill inte gå den "vägen" nu. Jag är inte den starka, jag lovar men jag vill ändå vara den som fixar allt, som tar tag i allt det svåra så att Kim, mamma och pappa ska slippa. Det kommer inte gå för de vill och behöver vara lika delaktiga i denna process som jag men jag önskar jag kunde skydda dem från det jobbiga. Jag tänker alltid att jag kan vara mer ledsen sedan, eller inte. Ledsen, ja herre gud det är egentligen en underdrift i det hela. Bäddade sängen idag och kom på mig med att tänka sist jag bäddade rent sängen för Sonia, hur svårt hon hade det, att inte ens kunna bädda sängen eller ta sig in i en dusch för egen hand. Sonia, älskade Sonia - den människa jag känt med den största integriteten av alla. Hon höll verkligen hårt på att klara sig själv och inte utelämna sig till oss in i det längsta. Jag vet att det måste ha varit så svårt, så in i helvete svårt för henne att släppa sin integritet och visa sig "naken" och tala om att jag kan inte det här, jag behöver er hjälp. Så jävla stark hon var!

Jag tror mig veta Sonias syfte på jorden nu - hennes syfte var att nå fram till människor och få dem att förstå att du lever här och nu. Ta till vara på nuet och se till att göra upp med ditt förflutna och VÅGA tillåta dig att leva och prova dina vingar. Framåt och vidare!!! För att jag ska försöka finna någon logik i skiten att hon inte finns längre är det så jag har valt att se på hennes död. Faktum är att det redan är flertalet personer som talat om för mig att de äntligen tagit steget till att förändra sina liv, tack vara Sonia. Det tycker jag är fantastiskt. Kanske är det så att just nu var det så många i nöd och i själasmärta att tiden var inne för henne att gå vidare, just för att vi alla verkligen skulle förstå att ingen tid är som nuet, i nästa andetag kan allt vara slut!

Kommentarer
Postat av: Ola

kikar in här med jämna mellanrum för att se om du skrivit något hur det är med dig och dina nära, tänker på er



kramar

//Ola

2008-09-07 @ 15:58:57
Postat av: Lotta

Visst blickar man tillbaka och visst blickar man framåt ... i en stor sorg är en hel dag en lång pina... det går inte och skynda på sorgearbetet, det får ta den tid den tar.. och det är där vi är alla: HÄR OCH NU... och det gör ont!



Sänder all värme jag kan till er!

kramar i massor

Lotta

2008-09-07 @ 17:28:27
URL: http://lottak.blogg.se/
Postat av: Nippertippan

Ja, du vet det Vania och jag kan berätta det för andra också att det var för Sonia som fick mig att börja blogga och skriva om allt jag varit med om, för att jag skulle kunna gå vidare en dag. Jag skrev i min första blogginlägg i metrobloggen någonting i stilen att det känns jobbigt att redan vara 36 men att ändå mer skrämmande skulle vara att aldrig bli 36... Livet är här och nu. Det förstod Sonia och kunde förmedla den kunskapen till andra. Till mig också. Hon var en ängel redan här på jorden :)

2008-09-07 @ 20:15:19
URL: http://hemtillnippertippan.blogspot.com
Postat av: birgitta o nisse

Vania,

Vi fick din blogg via mor o far.

Dina fina ord o tankar vill vi gärna följa.

Vi är hiimla imponerade av din utveckling - halvår

kvar till lärare, låt oss veta.

Våra tankar har följt Er sedan vi sågs.



Kram



2008-09-07 @ 20:40:36
Postat av: Nippertippan

Jag vet att du kommer fixa studierna och vara stor stöd åt alla. Jag tycker välldigt mycket om din mamma och har alltid tyckt om henne, och din pappa! Det är hemskt att förlora sitt barn. Jag förstår att du vill skydda dem. Men jag vet inte om du kan det. Jag ska inte ge dig några råd, för jag vet att om något så är du i alla fall en mycket förnuftig människa. Du har visat hittils stor styrka och mod. Därför vet jag att du räcker till och kommer ta dig igenom allt galant!!! Kram från lillemig :)

2008-09-07 @ 20:50:46
URL: http://hemtillnippertippan.blogspot.com
Postat av: Vicktoria

Du har helt rätt, tror jag. Sonias skrivande har gett mig massor, framförallt perspektiv. Jag hade för avsikt att tipsa Vulkan.se om Sonia. Men det var då; innan... jag tror fortfarande att Sonias historia kan fortsätta göra skillnad för anhöriga och andra.



Du skriver så fint Vania. Du gör det begripligt mitt i allt det obegripliga. Jag fortsätter gärna vara din fluga på väggen,

om jag får.



Mina varmaste Kramar till dig. Och jag hoppas att du har någon nära där du får vara liten...

2008-09-07 @ 23:43:51
URL: http://vick2ria.blogg.se/
Postat av: Marie D

Bara tar mig en liten titt igen och ser hur du har det...

Du finns i mina tankar även om jag inte pratat med dig el träffat dig på flera år så finns tankarna hos dig!¨

Många kramar Marie

2008-09-08 @ 21:51:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0