Allt var så vackert

och samtidigt så oerhört sorligt och hjärtskärande. Aldrig trodde jag att jag skulle följa min söta lillasyster till hennes sista vila. Aldrig trodde jag att en sorg skulle kunna kännas så svår. Samtidigt har Sonia gett mer till oss alla än någon annan människa jag känner. Hon var så oerhört fantastisk och det är de minnena som måste få leva kvar. Tack alla ni som på ett eller annat sätt var med och hedrade min syster, sände en tanke eller tände ett ljus. Talen som två av tjejerna höll var så oerhört fina och jag känner mig så stolt över min lilla skrutt. Tack alla än en gång för ert deltagande och de som vill kan gå ner på Östra kyrkogåren där har mor och moster lagt ut några av gravbuketterna så att ni finner Sonias sista viloplats om ni vill gå förbi och tända ett ljus.

Mina sista ord till Sonia löd följande:

Sonia!

Sonia... Jag vill försöka men hur är det över huvud taget möjligt att i korthet förklara allt min syster var och allt hon betytt för oss alla? Det vore lika befängt som att endast välja ut några få av solens alla strålar.

Detta till trots vill jag ändå från djupet av mitt hjärta tacka er alla som hyllat Sonia som den fantastiska energi hon var.
Alla ni som belyst hennes förmåga att inspirera till förändring.
Alla ni som uppriktigt omfamnat mig, Kim och min familj och talat om att Sonia var en människa som spelade roll, som var viktig.

Sonia värnade alltid de svaga och utsatta och kände stor frustation över passivitet, ytlighet och dumhet. Sjukdomen gjorde henne än mer mån om att efterlämna något som skulle finnas kvar och tidigt började hon sprida sitt budskap om att våga och vinna. Älska och låta sig älskas. Agera idag - vänta inte då nuet aldrig kommer åter. Glöm aldrig att du är värdefull och viktig.

Visst förändrade sjukdomen vår Jojis men hon fortsatte vara sann mot sig själv och sin omgivning.

Ödmjuk ibland :), glad, envis, intelligent, generös och älskvärd är ord som är enkla att förknippa med Sonia.

Det finns saker jag inte vill glömma därför att de gör ont att tänka på.
Det finns saker jag alltid vill minnas därför att de glädjer och helar.

Sonia, liten och blond med hästsvansar och trädskor springandes på gingliga ben på en sommaräng, så vill jag minnas min syster och hedra hennes minne idag och alla dagar framöver.

Låt hennes vision leva vidare så har hon fått sin sista vilja uppfylld!


Vania

Kommentarer
Postat av: Ola

kramar om, tänker på er

2008-09-28 @ 15:26:28
Postat av: Lotta K

Jag är så glad att jag läste upp talet, jag satt och tvekade mest för att ingen kanske skulle höra vad jag sa. Med ditt och Monias stöd gick det bra och jag fick fram vad jag ville säga. Alla talen var så oerhört mycke känsla i och jag är glad att jag fick lära känna din syster. Kramar i massor

TAL TILL SONIA



En ung vacker, klok kvinna har lämnat denna jord

och jag har svårt att finna ord



Du var godhjärtad, storsint och generös

en helt fantastisk tös



Hur du försökte peppa alla andra

när du själv hade en svår väg att vandra



Komplimanger strödde du som rosenblad

och jag om ditt tillfrisknande bad



Hela tiden fanns hoppet hos denna underbara tjej

något som hon överförde på mig



Guld var färgen på ditt hjärta

det gjorde ont och se all din smärta



Ditt skrivande var av allra högsta kvalité

Det var ganska lätt och se



Sorgen är svår att bära

För alla nära och kära



Nu din smärta är över

och vi som är kvar varandra behöver



Att försöka hitta styrka och kraft

och att minnas alla härliga stunder vi med dig har haft









2008-09-28 @ 17:05:25
URL: http://lottak.blogg.se/
Postat av: Carolina Åmål

åh vanja du hade gjort dagen så fin för allihop.. så stark .. så tapper... så vacker....

Tack!

kramar från mig å buffy

2008-09-28 @ 17:39:27
Postat av: Malino

Tack Vania! Du besitter många av Sonias underbara drag. Kram

2008-09-28 @ 18:51:41
Postat av: heidi

Det var jättefint sagt. Jag förstår att det var fint där. Solen tittade också fram precis kl 15, märkte du det?

Sköt om dig och din lilla tös! Massor av kramar!

2008-09-28 @ 22:31:03
Postat av: LindaW

Det var en jättefin dag Vania! Sonia skulle ha gillat det! :-)

Tänker på dig o Kimsie hela tiden o önskar att ni hojtar till om jag på något sätt kan ställa upp för er..

Stora varma kramar i måndagssolen!

Linda

2008-09-29 @ 09:31:05
Postat av: Nippertippan

Måndagskramizar!!!

2008-09-29 @ 19:24:09
URL: http://hemtillnippertippan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0